Esittelyssä virtuaalilasit

Esittelyssä virtuaalilasit

Virtuaalitodellisuus ei ole enää vain mikään tieteiselokuvien juttu, vaan ne ovat yleistyneet vuoden aikana todella paljon ja teknologian aallonharjalla ratsastajat ovat jo omansa hankkineen. Useat suuret teknologiayritykset ovat julkaisseetkin kuluttajille oman versionsa virtuaalilaseista. Parhaimmat ja nykyaikaisimmat VR-lasit luovat niin uskottavan kolmiulotteisen maailman, että aivot luulevat virtuaalimaailmaa todeksi, vaikka esimerkiksi pelin grafiikka ei näyttäisikään niin realistiselta.

virtuaalilasit

Sijainnin seuranta tärkeää

Virtuaalilaseilla voi katsella 360 videota tai pelata VR-pelejä. Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa viihdeteollisuuden ulkopuolella monilla aloilla aina koulutuksesta lääketieteeseen. Uskottavin virtuaalitodellisuus saadaan luotua tietokoneeseen kytkettävillä virtuaalilaseilla. Esimerkiksi Oculus Rift, HTC Vive ja Sony PlayStation VR ovat julkaisseet omat virtuaalilasinsa. Tällaiset VR-lasit mahdollistavat sijainnin seurannan ja käsien käytön virtuaalimaailmassa. Leap Motion kehittää tuotetta, jossa pelaaja voi käyttää käsiään pelatessa. Toinen lähestymistapa on käyttää liikettä seuraavia käsineitä, joilla voi jopa saada tuntoaistimuksia.

Kaikkien virtuaalilasien käyttö perustuu sijainnin seurantaan. Lasit seuraavat käyttäjän pään kääntymistä ja toistavat liikkeen samanlaisena virtuaalimaailmassa. Käyttäjä voi kävellä omilla jaloillaan huoneessa ja kuvakulma virtuaalimaailmassa päivittyy liikkeen mukana. Kärkivalmistaja tätä keinoa hyödyntävä on HTC Vive, jonka laseilla pelaaja voi liikku 5×5 metrin kokoisella alueella huoneessa. Myös Oculus Rift mahdollistaa samanlaisen liikkumisen, mutta se on kuitenkin tarkoitettu käytettäväksi pienemmässä tilassa seisoallaan tai istuallaan. Oculus kehittelee laitettaan koko ajan, että saisi sijainnin seurannan toimimaan GearVr -laseilla.

Ongelmana pahoinvointi

Täysin ongelmaton ei ole virtuaalilasien kehittely ollut. Erityisesti ensimmäiset kehitysversiot ovat aiheuttaneet käyttäjilleen pahoinvointia, mutta ongelma on pyritty korjaamaan pahoinvoinnin minimoiseksi. Monet peli- ja sovelluskehittäjät ovat tarkkoja siitä, ettei kuluttajat päädy käyttämään pahoinvointia aiheuttavia sovelluksia. Esimerkiksi Oculus Stroressa on arvioitu pelejä sillä perusteella, kuinka todennäköisesti aiheuttavat pahoinvointia pelaajalle. Intense -merkinnällä varustetut pelit ovat todennäköisimmin aiheuttavat pahoinvointia. Matala kuvataajuus voi aiheuttaa pahoinvointia. Laadukkaimmat VR-lasit ovat saaneet kuvataajuuden riittävälle tasolle (90 fps), jotta pahoinvointia ei synny. Halvat kopiot voivat erityisesti aiheuttaa pahoinvointia niiden puutteellisten mominaisuuksien takia. Huonosti suunniteltu sovellus tai liian tehoton tietokone voivat pudottaa kuvataajuuden liian matalaksi hyvilläkin laseilla. Laseilta vaaditaan kuvataajuuden lisäksi matalaa, alle 20ms viivettä. Tämä tarkoittaa, että kun pelaaja kääntää päätään, tulisi lasien virtuaalimaailman vastata liikkeeseen mahdollisimman nopeasti. Nykyisiä virtuaalilaseja ei ole tarkoitettu usean tunnin pelaamiseen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.