E-urheilulla tarkoitetaan videopelissä tapahtuvaa kilpapelaamista. E-urheilua eli elektronista urheilua harrastetaan niin joukkue- kuin yksilömuodossakin, riippuen pelistä ja pelimuodosta. Tavallisimmin e-urheilun pelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepeljä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin eli genreen. E-urheilulle on pyhitetty omia tapahtumia, kuten esimerkiksi Suomessa kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Assembly. E-urheilusta on tullut kansainvälinen ilmiö ja pelaajia sekä joukkueita fanitetaan niin kuin suurimpia rocktähtiä. Parhaimmilla e-urheilijoilla on päätä huimaavat tulot. E-urheilulla on myös oma gaalansa, joka järjestettiin marraskuussa 2016 ensimmäisen kerran: Esports Industry Awards.
Vuoden 2016 aikana kilpapelaaminen on herättänyt myös perinteisten urheiluseurojen huomion. Esimerkkinä voi mainita jalkapalloseuroina tunnetut FC Schalke 04 ja Paris Saint-Germain ovat kiinnittäneet pelaajia ja joukkueita tämän vuoden aikana. Suomessa ensimmäinen urheiluseura joka laajentaa e-urheiluun on Helsingin IFK. Seura esitteli marraskuun alussa Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä tilaisuudessa joukkueensa. Jimm’sin toimitusjohtaja Antti Järvinen sanoi lehdistötiedotteessaan olevansa innoissaan, että viimein elektroninen urheilu huomioidaan perinteikkäiden urheiluseurojen keskuudessa. HIFK:n joukkue Helsinki REDS -niminen joukkue pelaa Overwatch -peliä kuusihenkisessä joukkueessa. Overwatch on vuoden 2016 uutuus peli ja se on myös yksi vuoden myydyimmistä peleistä, jonka kilpapelipuoli kasvaa myös tasaista vauhtia.
Suomi voitti MM-kultaa lokakuussa Counter-Strike: Global Offensive -ammuntapelissä. Kansainvälisesti e-urheilu kerää jo miljoonia katsojia, mutta Suomessa ollaan vasta heräämässä. Vielä 2000-luvun alussa e-uhrheilulla oli leima vain tietokonetta pelaavien ”nörttien” viihteenä. Laji ja erityisesti Counter Strike -peli ovat kuitenkin vuosien varrella kehittyneet pienen joukon harrastuksesta jopa kansainvälisesti merkittäväksi urheiluksi. Counter-Strike -peli julkaisiin ensimmäisen kerran vuonna 2000, jonka jälkeen peli on kehittynyt maailmanlaajuisen kilpaurheilun tasolle. Pelaamisesta on tullut jo bisneksenä suurempi kuin elokuva, on e-urheilusta tullut merkittävä laji myös viihteen kannalta. Suurimpien turnausten katsojamäärä pyörivät 100 miljoonassa. Suomessa laji ei ole kuitenkaan valtavirtaistunut, mutta tilanne on muuttumassa pikku hiljaa. Tästä voi antaa kiitosta esimerkiksi Yle E-Urheilun tv-lähetyksille, jotka lähettävät merkittävimpiä e-urheiluturnauksia. E-urheilijat harjoittelevat samaan tapaan kuin jääkiekkotähdet. Kahdeksan tunnin päivittäisiin treeneihin kuuluu sekä yksilö- että joukkueharjoituksia. Suomessa on alettu tunnustaa e-urheilu urheiluksi, sillä esimerkiksi Puolustusvoimien urheilukoulusta voisi tulevaisuudessa saada tasokas kilpapelaaja harjoitteluaikaa.